سیستم مهاجرتی کانادا پیشرفتهتر میشود
اسناد جدیدی که دولت فدرال کانادا منتشر کرده نشان میدهد که دولت کانادا به این نتیجه رسیده پس از رفع محدودیتهای کرونایی، سیستم مهاجرت این کشور باید پیشرفتهتر شود.
نمونهای از این اسناد، سندی است که بهتازگی در وبسایت رسمی دولت فدرال کانادا منتشر شده. این سند البته فراخوانی برای عقد قرارداد با سازمانهایی است که امکان کمک به اداره مهاجرت کانادا را دارند، اما در این سند، تشریح شده است که رسیدگی به درخواستهای مهاجرتی نیاز به آن دارد که سیستم مهاجرتی این کشور مدرنتر شود.
طبق اظهار سند مذکور، همهگیری ویروس کرونا، عملیاتها و فرایندهای اداره مهاجرت را بهشدت تحت تاثیر قرار داده است. در واقع، کانادا مجبور شد برای کاهش شیوع کرونا، محدودیتهای شدیدی به اجرا در آورد، و کارمندان دولت فدرال در داخل و خارج از این کشور، بهشدت بر معیارهای فاصلهگذاری اجتماعی و دورکاری پایبند ماندند.
البته دولت کانادا معتقد است تمام توان و تلاش خود را به کار بسته تا کلیهی درخواستهای دریافتی از جانب کارگران خارجی موقت، دانشجویان خارجی، گردشگران، متقاضیان اقامت دائم، متقاضیان شهروندی کانادا و دریافت پاسپورت کانادا، و پناهندگان را مورد رسیدگی قرار دهد و اقدامات ویژهای را برای رسیدگی به درخواستهای مذکور در این ایام به کار بسته است.
اما در همین سندی که مورد بحث ماست، دولت کانادا اذعان کرده است که بسیاری از مراکز رسیدگی به درخواستهای متقاضیان، مجبور به تعطیلی شدهاند و بسیاری نیز مجبور شدهاند حجم عملیاتها و کارهای خود را به طرز چشمگیری کاهش دهند. همین عوامل، توانایی کلی اداره مهاجرت کانادا به درخواستها را بسیار کم و محدود کرده است.
حالا دولت کانادا انتظار دارد پس از عادی شدن شرایط، حجم درخواستهایی که در انتظار نوبت هستند بسیار زیاد باشد، و رسیدگی به این حجم عظیم از درخواستها، مستلزم آن است که اداره مهاجرت این کشور، سیاستها، روشها و راهحلهای نوینی در پیش گیرد تا بتواند از پسِ آن همه درخواست مهاجرت، بربیاید و پاسخگوی همهی پروندهها باشد.
به عنوان مثال، اداره مهاجرت کانادا قصد دارد تا حد امکان، رسیدگی حضوری یا کاغذی به درخواستها را کم کند و به جای آن، از شیوههای نوین و دیجیتال استفاده نماید. این روشهای پیشرفتهتر نه تنها امنیت کارمندان اداره مهاجرت را افزایش میدهد، بلکه سبب میشود درخواستهای مهاجرت، با سرعت و دقت بیشتری رسیدگی شوند.
به این ترتیب، دولت کانادا به دنبال سازمانهایی است که بتوانند فرایند رسیدگی به درخواستهای مهاجرتی این کشور را (در قالب قراردادهای برونسپاری) به روشهای زیر بهبود بخشند:
- توسعهی ابزارها و تکنولوژیهای لازم برای افزایشِ سریعِ ظرفیت عملیاتی اداره مهاجرت کانادا، به نحوی که این اداره بتواند حجم عظیم درخواستهایی که در این مدت دچار وقفه شدهاند را مورد رسیدگی قرار دهد.
- توسعهی ابزارهای دیجیتال جهت تداوم پایبندی به فاصلهگذاری اجتماعی، با کم کردن از مراجعات حضوری متقاضیان (با استفاده از راهحلهای دیجیتالی مانند برگزاری آزمونهای آنلاین شهروندی، و رسیدگی آنلاین به درخواستهای ویزا)
- شناسایی راهحلهای تکنولوژی دیجیتال برای سیستم مدیریت پروندهها
- شناسایی نحوهی اجرای اتوماسیون برای فرایندهایی که کارگزاران اداره مهاجرت، درگیر آن هستند.
- استفاده از راهحلهای مبتنی بر تحلیل دادهها برای تحلیل حجم عظیم پروندهها در مراحل عملیاتی مختلف، به نحوی که اداره مهاجرت کانادا بتواند در آینده، هنگام مواجهه با چالشهایی نظیر کرونا، آمادگی لازم را داشته باشد.
- توسعهی راهکارهای لازم برای تقویت امنیت شبکهایِ اداره مهاجرت کانادا
در کنار همهی این نکات، باید به این نکتهی بسیار مهم نیز اشاره کرد که دولت کانادا بارها تاکید کرده است که حتا در همین شرایط کرونایی نیز به «برنامهی جامعه مهاجرتی 2020-2022» پایبند خواهد بود و خود را متعهد میداند در فاصلهی سالهای 2020 تا 2022، حداقل یک میلیون مهاجر جدید را پذیرش کند.
درست است که فراگیری ویروس کرونا بسیاری از برنامههای مهاجرتی را کُند کرد، اما حتا در همین ایام نیز برنامههای اکسپرس اینتری کانادا و نامزدی استانی، بیهیچ تغییری به کار خود ادامه دادند، و در حال حاضر، درخواستهای ویزای کار موقت، ویزای تحصیلی، و ویزای خانواده نیز نه تنها صادر میشود، بلکه دارندگان این ویزاها اجازهی ورود به کانادا را دارند.
منبع خبر: CIC News