کار و فرهنگ محل کار در کانادا برای تازه‌واردها

فرهنگ محل کار در کانادا برای تازه‌واردها

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

هر شرکت و محل کار در کانادا، فرهنگ خاص خود را دارد که به آن فرهنگ محل کار در کانادا می‌گوییم. این فرهنگ، از عناصر مختلفی مثل آداب و رسوم، روش برقراری ارتباطات، و روش کار تشکیل می‌شود.

فرهنگ محل کار در کانادا چیست؟
فرهنگ محل کار در کانادا چیست؟

فرهنگ محل کار در کانادا چیست؟

در هر شرکت، مجموعه‌ای از قوانینِ نوشته و نانوشته هست که همه‌ی کارمندان، حتا بی‌آن‌که خود بدانند، به آن قوانین پایبندند. درک و شناخت بعضی از این قوانین، ساده است؛ اما شناخت بعضی از آن‌ها برای کارمند جدید شاید هفته‌ها طول بکشد.

مثلاً پاسخ دادن به همه‌ی سوالات زیر برای کارمندی که تازه یک هفته است به محل کار جدیدش رفته، شاید ساده نباشد:

  • اگر با مدیرم یا رئیس شرکت کار داشته باشم، آیا می‌توانم مستقیماً به اتاقش بروم؟ یا باید از قبل، ایمیل بزنم و هماهنگ کنم؟
  • آیا اگر مطلع شدم که مدیرم با من کار دارد، من باید به اتاق او بروم، یا منتظر بمانم خودش به اتاق من بیاید؟
  • اگر بخواهم با همکاران و مدیرم درباره‌ی موضوعی کاری، مشورت کنم، چگونه باید از آن‌ها بخواهم تشکیل جلسه دهیم؟

هر سه سوال فوق، فقط به جنبه‌ی برقراری ارتباط با افراد درون سازمان مربوط می‌شوند. اما جنبه‌های دیگری نیز هست که اگرچه پیش پا افتاده به نظر می‌رسند، اما خیلی اهمیت دارند:

  • سرِ کار چه نوع لباسی بپوشم؟
  • چگونه با دیگران سلام و احوال‌پرسی کنم که نه بی‌ادبانه به نظر برسد و نه خیلی خشک و رسمی؟
  • همکاران را با اسم کوچک صدا کنم یا با فامیل؟ مدیران را چطور؟ مشتریان و مراجعان را چطور؟
  • اگر برای کار پیش‌بینی‌نشده‌ای مجبور شدم مرخصی بگیرم، اول از همه به چه کسی باید اطلاع دهم؟
  • اگر از رفتار یا عملکرد یک همکار یا مدیر گله‌مند بودم، آیا باید مستقیما به خودش بگویم، یا به مدیر بالاتر؟
  • وقت ناهار، باید ناهارم را پشت میزم بخورم؟ بیرون از شرکت بروم؟ در بوفه یا کافه‌ی خود شرکت ناهار بخورم؟

اهمیت فرهنگ محل کار در کانادا

همه‌ی نکات فوق، از این جهت اهمیت دارند که بر تعامل و همکاری شما با همکاران، مدیران و مشتریان یا مراجعان شرکت‌تان تاثیر مستقیم می‌گذارند. دانستن پاسخ بعضی از این سوالات، قبل از شروع کار هم ممکن و بسیار ساده است. خود شرکتی که شما را استخدام کرده، احتمالا مجموعه‌ای از استانداردها و قوانین نوشته‌شده دارد که همزمان با امضای قرارداد استخدامی، به شما تحویل می‌دهد. این استانداردها و قوانین می‌توانند شامل امور متنوعی مثل نحوه‌ی درخواست مرخصی، ساعات کاری، شیوه‌ی گزارش‌دهی به مدیران،… باشند. حتا بعضی شرکت‌ها، استانداردهای لباس پوشیدن کارمندان را نیز از قبل به شما اطلاع می‌دهند. اما بعضی از نکات دیگر (مانند نحوه‌ی احوال‌پرسی) در هیچ آئین‌نامه و سند و وب‌سایتی مکتوب نمی‌شود.

نکته‌ی مهم و کلیدی برای درک این خرده‌فرهنگ‌های محل کار، آن است که در روزهای اول، به رفتار، کردار، پوشش، و گفتار همکاران‌تان با دقت توجه کنید. ببینید که دیگران چگونه لباس می‌پوشند، چگونه احوال‌پرسی می‌کنند، کجا و چگونه غذا می‌خورند، چقدر از محیط کار برای امور شخصی‌شان (مثلا تماس‌های شخصی) استفاده می‌کنند،…

راه‌های شناخت فرهنگ محل کار در کانادا

برای درک فرهنگ محل کار در کانادا باید ارزش‌های سازمان خود را به خوبی بشناسید و سعی کنید همیشه به آن ارزش‌ها احترام بگذارید. برای شناخت ارزش‌های سازمان، راه‌های مختلفی وجود دارد. اولاً استراتژی‌ها، اهداف و ماموریت‌های شرکت خود را در وب‌سایت آن شرکت مطالعه کنید. ثانیا تا می‌توانید، با همکاران‌تان در داخل و خارج شرکت ارتباط برقرار کنید. در مهمانی‌هایی که دعوت‌تان می‌کنند شرکت کنید، و در تمام مراسم‌هایی که در شرکت برگزار می‌شود حضور یابید.

اگر شرکت‌تان کوچک است و امکان ارتباط نزدیک و دوستانه با همکاران وجود دارد، حداقل با یکی از همکاران خود که احساس می‌کنید روحیاتش با شما سازگار است صمیمی‌تر شوید. داشتن دوستی صمیمی در شرکتی که تازه وارد آن شده‌اید، می‌تواند باعث شود هر سوالی که برایتان مطرح می‌شود، از آن همکار و دوست بپرسید.

به طور کلی، محیط‌های کار در کانادا معمولاً غیررسمی هستند. این غیررسمی بودن را می‌توان در نوع لباس پوشیدن افراد و نوع حرف زدن افراد، به راحتی مشاهده کرد. حتا اگر شما اندکی رسمی‌تر از سایرین باشید، هیچ بعید نیست وقتی با مدیر یا همکارتان صحبت می‌کنید، به شما بگوید که مثلاً «بابا دست وردار، چرا این‌قدر رسمی هستی تو؟»

آداب لباس پوشیدن در محل‌ کار در کانادا
آداب لباس پوشیدن در محل‌ کار در کانادا

آداب لباس پوشیدن در محل‌ کار در کانادا

در مورد نحوه‌ی لباس پوشیدن در محل کار نیز باید گفت که اگرچه اغلب شرکت‌ها و محیط‌های کار کانادایی، غیررسمی هستند و طبیعتاً کارمندان غیررسمی لباس می‌پوشند، اما بهتر است تکلیف خود را از همان ابتدا مشخص کنید. از همان ابتدا و حتا قبل از اولین ورود به محل کار جدید، از مدیر منابع انسانی آن شرکت بخواهید درباره استاندارد لباس پوشیدن در ان محل کار به شما توضیح دهد. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است شما مرز رسمی پوشیدن، نیمه‌رسمی پوشیدن، و غیررسمی پوشیدن را ندانید. این عدم اطلاع باعث می‌شود لباس نامناسبی بپوشید. حتا اگر محل کارتان کاملا غیررسمی باشد، شاید برای جلساتی که با افرادِ بیرون از سازمان در محل کارتان برگزار می‌شود، استاندارد پوشش، حکم کند که باید لباس رسمی بر تن کنید.

آداب احوالپرسی و تعارفات روزمره

در مورد آداب احوال‌پرسی و تعارفات در محل‌های کار کانادایی نیز باید گفت که کانادایی‌ها در محل کار، اکثراً همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌کنند و معمولاً گرم و در عین حال کوتاه و مختصر سلام و احوال‌پرسی می‌کنند. مثلا صبح که همکارتان را می‌بینید، احتمالاً فقط سلامی به شما می‌کند و دستی تکان می‌دهد و پشت میزش می‌رود تا کارش را شروع کند. حتا ممکن است در حین سلام و احوال‌پرسی، جمله‌ی مختصری نیز بگوید، مثلا بپرسد «دیشب مسابقه بارسا و رئال رو دیدی؟» و منتظر پاسخ شما نمانَد و یک‌راست برود سراغ کارش. در عین حال، بهترین راه برای درک این ظرافت‌های رفتاری در محل کار، آن است که در روزها و هفته‌های اول، فقط به رفتار همکاران‌تان با همدیگر دقت کنید و همان الگوها را پیاده کنید.

به این نکته نیز باید توجه داشت که بعضی از شرکت‌ها که مدیرانی کهنسال‌تر دارند، گرایش‌شان به رسمی بودن و رسمی پوشیدن، بیشتر است. فرهنگ محل کار در کانادا در این شرکت‌ها، محافظه‌کارانه‌تر و رسمی‌تر است. در واقع، اصل کلی این است که هر چه شرکت و  محل کارتان از نسل جوان‌تری تشکیل شده باشد، آن محل کار، غیررسمی‌تر و خودمانی‌تر است. اما چه رسمی و چه غیررسمی، هرگز فراموش نکنید که کانادایی‌ها بسیار مودب هستند و تقریباً محال است در جملات‌شان از کلمات «لطفا» و «متشکرم» استفاده نکنند.

امیدواریم این مطلب مختصر، اندکی شما را با حال و هوا و فرهنگ محل کار در کانادا آشنا کرده باشد. برای مطالعه‌ی مطالب روزانه‌ی جذاب و خواندنی درباره‌ی کانادا، مهاجرت، و مهاجرت به کانادا و سایر کشورها، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

کارشناسان موسسه رهپویان مهاجر آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند. لطفا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما پس از مطالعه‌ی شرایط شما برای مهاجرت، با شما تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را در اختیارتان بگذارند.

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
وکیل مهاجرتی رهپویان مهاجر

وکیل مهاجرتی رهپویان مهاجر

این مقاله توسط مشاور مهاجرتی و عضو تیم تولید محتوای رهپویان مهاجر تالیف شده است. هدف ما افزایش آگاهی مخاطبان گرامی و متقاضیان مهاجرت است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط شما به‌صورت تخصصی، با مشاورین ما در موسسه رهپویان مهاجر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *