اخذ اقامت آلمان | تمام مواردی که در سال 2021 باید بدانید

0

آلمان یکی از کشورهای پرطرفدار بین مهاجران ایرانی و تمامی کسانی است که رویای مهاجرت به خارج را در سر می‌پرورانند. برای هر کسی که قصد مهاجرت به آلمان را داشته باشد چند سوال مهم مطرح می شود. اینکه از طریق چه روش هایی می توان اقامت دائم آلمان را دریافت کرد؟ نحوه اقامت در آلمان چگونه است؟ شرایط اخذ اقامت آلمان چیست؟ ما در این مقاله روش های مهاجرت و شرایط لازم برای دریافت ویزای آلمان را به طور کامل بررسی کرده ایم. پس اگر قصد مهاجرت به اروپا دریافت مجوز اقامت در آلمان را دارید با ما همراه باشید.

شرایط اخذ اقامت آلمان

کشور آلمان در اروپا واقع شده و یکی از ثروتمندترین و صنعتی ترین کشورهای دنیا می باشد. آلمان از 16 ایالت تشکیل شده که در بعضی موارد تصمیمات مستقلی از دولت مرکزی می گیرند. زبان مردم آلمان ، زبان آلمانی می باشد، با این حال اکثر مردم می توانند انگلیسی صحبت کنند. آلمان یکی از کشورهای موثر در تاسیس اتحادیه اروپا بوده و در حال حاظر در عضویت سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج می باشد. آلمان یکی از کشورهای صنعتی است که به نیروی کار خارجی نیازمند است. همین امر باعث شده تا این کشور اقدام به پذیرش مهاجران کند. برای مهاجرت به آلمان چندین روش وجود دارد که بر اساس شرایط هر شخص متفاوت می باشد. در ادامه تمامی روش ها را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل

سطح علمی دانشگاه های آلمان بالا بوده و در جهان رتبه خوبی دارند. آلمان یکی از معدود کشورهایی است که تحصیل در دانشگاه های آن برای خارجی ها رایگان می باشد. علاوه بر این درصد بیکاری در آلمان بسیار پایین بوده و همچنین فرصت های شغلی زیادی در آلمان وجود دارد. به همین دلیل دانشجویان زیادی از کشورهای دیگر برای تحصیل به آلمان مهاجرت می کنند. آلمان در بین دانشجویان ایرانی نیز بسیار پرطرفدار است.

البته باید به این نکته توجه کنید که اخذ اقامت دائم و تابعیت آلمان تنها از طریق تحصیل در این کشور امکان پذیر نیست. برای اخذ اقامت دائم یا باید با یک تبعه آلمانی ازدواج کنید یا نوع اقامت خود را به کار یا سرمایه گذاری تغییر دهید. دانشجویان بعد از پایان یافتن تحصیلات خود به مدت 18 ماه فرصت دارند تا در آلمان به دنبال کار بگردند. اگر شخص بتواند یک پیشنهاد شغلی از طرف یک شرکت یا کارفرما دریافت کند، بعد از اشتغال می تواند ویزای خود را یه ویزای کاری تبدیل کرده و سپس اقدام به دریافت تابعیت یا اقامت دائم آلمان کند.

اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل
اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل

اخذ اقامت آلمان از طریق کار

همانطورکه گفته شد به دلیل صنعتی بودن و همچنین میانگین بالای سنی جمعیت و کمبود نیروی کار جوان، آلمان در چند سال گذشته نیاز زیادی به نیروی کار متخصص پیدا کرده است. به همین دلیل دولت آلمان کارهای زیادی برای جذب نیروی کار جوان و متخصص خارجی کرده است. همین امر باعث مهاجرت افراد متخصصی که علاقه مند به کار در خارج از کشور خودشان هستند، به آلمان شده است. هر شخصی که به منظور کار بخواهد به آلمان برود باید ویزای کار تهیه کند.

برای اقامت کاری در آلمان دو ورش وجود دارد:

  • روش اول: اخذ ویزا از طریق دریافت پیشنهاد کار از طرف کارفرما یا شرکت واقع در آلمان

برای این کار متقاضی باید یک پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرما یا یک شرکت ثبت شده در آلمان دریافت کند. اخذ این نوع ویزا کار سختی است، چرا که متقاضی اول باید از طریق ارائه رزومه خود از راه دور به یک کارفرما بتواند او را راضی به استخدام خود کند. همچنین شغل مورد نظر قبلا در آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا آگهی شده باشد و کسی برای این شغل پیدا نشده باشد، تا در نهایت کارفرما بتواند دولت را راضی کند تا یک نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا جذب کند. علاوه بر این سفارت آلمان زمان مراجعه طولانی 1.5 تا 2 ساله را برای این مورد مشخص می کند که بسیار طولانی است. به همین دلیل اخذ چنین ویزایی برای ایرانیان دور از دسترس می باشد.

  • روش دوم: ویزای جست جوی کار در آلمان

به دلیل سخت بودن کاریابی در روش بالا، آلمان ویزای جست جوی کار با اعتبار 6 ماهه به افرد متخصص ارائه می کند. در طول این 6 ماه متقاضی به صورت حضوری می تواند در آلمان به دنبال کار بگردد و در صورت استخدام می تواند اقامت کاری دریافت کند. لازم به ذکر است که هزینه اقامت این 6 ماه بر عهده متقاضی می باشد.

برای دریافت ویزای جست جوی کار مدارک زیر مورد نیاز است:

  • مدرک زبان آلمان B1
  • حداقل مدرک لیسانس
  • حداقل سه سال سابقه کار

در صورت دریافت ویزای کار در آلمان و سپس زندگی در آلمان به مدت 5 سال و همچنین پرداخت منظم مالیات، متقاضی می تواند درخواست دریافت اقامت دائمی آلمان را مطرح کند. همچنین با گذشت 3 سال از اقامت دائم، امکان اخذ تابعیت و پاسپورت آلمانی فراهم می شود.

دریافت اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

به جهت صنعتی بودن، اقتصاد موفق و ثروتمند بودن کشور آلمان، سرمایه گذاران زیادی تمایل به حضور در آلمان برای سرمایه گذاری و کسب درآمد دارند. بسیاری از افراد تنها برای کسب و کار و درآمد زایی در آلمان سرمایه گذاری می کنند، اما از طریق سرمایه گذاری به روش درست هم می توان مجوز اقامت آلمان را دریافت کرد. برای این منظور باید بتوانید با سرمایه 25000 یورویی شرکتی را در آلمان به ثبت برسانید. این مبلغ بسیار کمتر از کشورهای دیگر است. سخت ترین بخش این کار داشتن توجیه اقتصادی مناسب و اثبات تاثیر اقتصادی مثبت طرح مربوطه در آلمان است. بررسی و تایید طرح ها با سخت گیری های زیادی توسط اتاق بازرگانی آلمان انجام می شود و طرح های اندکی به تایید می رسند. به همین دلیل این روش برای اخذ اقامت بسیار سخت بوده و طرفداران بسیار کمی دارد.

نوشته های مرتبط

اخذ اقامت آلمان از طریق تولد

اخذ اقامت آلمان از طریق تولد
اخذ اقامت آلمان از طریق تولد

کشورها از دو قانون برای اعطای تابعیت به فرزند متولد شده در خاک خود استفاده می کنند. برخی کشورها مانند آمریکا، کانادا و برزیل از قانون خاک پیروی می کنند. به این معنی که هر نوزادی که در خاک این کشورها به دنیا بیاید تابعیت آن کشور را دریافت می کند و فرقی نمی کند والدینش تابعیت چه کشوری را دارند. اما برخی کشورها از قانون خون پیروی می کنند که در این قانون تنها در صورتی که یکی از والدین نوزاد تابعیت آن کشور را داشته باشد، به او تابعیت داده می شود. در این قانون فرقی نمی کند نوزاد در چه کشوری به دنیا آمده است. آلمان نیز از قانون خون پیروی می کند.

با این حال در مواردی بسیار خاص مانند زمانی که والدین نوزاد تابعیت هیچ کشوری را نداشته باشند یا بدون هویت باشند، آلمان نیز از قانون خاک پیروی می کند.

در صورتی که فرزند اتباع خارجی، از 21 سال اول زندگی خود 8 سال را در آلمان زندگی کرده باشد و یا 6 سال در آلمان درس خوانده باشد، می تواند تابعیت آلمانی دریافت کند.

کسب اقامت آلمان از طریق ازدواج

یکی از روش های دیگری که از طریق آن می توان اقامت آلمان را دریافت کرد، ازدواج با یک شهروند آلمانی است. البته شما باید حقیقی بودن ازدواج خود را به دولت آلمان اثبات کنید. زیرا آلمانی ها در این مورد سخت گیری زیادی دارند. باید به دولت ثابت شود ازدواج شما تنها برای اخذ اقامت نیست. یعنی نباید ازدواج صوری باشد. این مورد نیازمند ارائه عکس ها خانوادگی، پیام ها و ایمیل های خصوصی، سند ازدواج و… است که نشان دهنده ارتباط شما با طرف مقابل می باشد. علاوه بر این باید ثابت کنید که مجرد هستید و همچنین یک گواهی عدم سوء پیشینه نیز باید ارائه کنید. البته کمی هم باید زبان آلمانی بلد باشید. علاوه بر موارد ذکر شده، طرف مقابل نیز باید تمکن مالی برای پشتیبانی از هزینه های زندگی مشترک را داشته باشد.

بعد از آنکه حقیقی بودن ازدواج شما به دولت آلمان اثبات شد و اقامت موقت را دریافت کردید، شما باید حداقل 3 سال در کنار همسر خود زندگی کنید تا بتوانید اقامت دائمی و تابعیت آلمان را دریافت کنید.

اخذ اقامت آلمان از طریق پناهندگی

اخذ اقامت آلمان از طریق پناهندگی
اخذ اقامت آلمان از طریق پناهندگی

به دلیل عضویت آلمان در کنوانسیون ژنو که برای اعطای پناهندگی به خارجی ها می باشد، در چند سال اخیر آلمان تعداد زیادی پناهنده را پذیرفته است. بیشتر افراد پناهنده از سوریه و افغانستان که کشورهای درگیر جنگ هستند می باشند. هر شخصی که به دلایل مذهبی، نژادی، سیاسی و اجتماعی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار داشته باشد می تواند تقاضای پناهندگی بدهد. البته افرادی که در جنگ های داخلی شرکت داشته اند یا دست به انجام کاری زده اند که در دنیا جرم محسوب می شود نمی توانند درخواست پناهندگی بدهند.

افراد پس از مراجعه به آلمان و ارائه درخواست جهت پناهندگی، تا زمان بررسی درخواست برای اقامت به کمپ های پناهندگی هدایت می شوند. دولت آلمان هزینه هایی مانند خوراک، پوشاک و … را تقبل می کند. لازم به ذکر است که کمپ های پناهندگی به هیچ وجه شرایط مناسبی از لحاظ بهداشت، تغذیه، امنیت و … ندارد. به همین دلیل احتمال آسیب های جسمی و روحی در این کمپ ها بالا است.

اگر بعد از بررسی مدارک و شواهد ارائه شده، درخواست پناهندگی تایید شود مجوز اقامت آلمان به شخص داده می شود. در غیر اینصورت او باید به کشور خود بازگردد. بررسی درخواست پناهندگی ممکن است ماه ها طول بکشد.

اقامت در آلمان و شرایط مورد نیاز برای اخذ تابعیت

قبل از بررسی این بحث بهتر است تفاوت بین تابعیت و اقامت را بدانیم. به رابطه حقوقی، معنوی و سیاسی برقرار شده بین دولت و شخص تابعیت گفته می شود. شخصی که تابعیت کشوری را دارد می تواند در شغل های خاصی مشغول به کار شود. همچنین او حق رای نیز دارد. نمی توان تابعیت را از کسی سلب کرد. در مقابل به حضور موقتی یا دائمی یک شخصی در بخشی از یک کشور اقامت گفته می شود. در اقامت شخص حق رای یا اشتغال را ندارد. علاوه بر این امکان سلب اقامت وجود دارد.

کشور آلمان با فراهم کردن امکاناتی مانند تحصیل رایگان، امکان کار، رفاه، امنیت و … یکی از بهترین کشورهای مهاجر پذیر است. روش های مختلف دریافت اقامت و تابعیت آلمان را در این مقاله بررسی کردیم.

شخصی که قصد دریافت تابعیت آلمان را داشته باشد باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • 8 سال در آلمان زندگی و کار کرده و مالیات خود را پرداخت کرده باشد
  • 6سال در آلمان درس خوانده باشد
  • از مدارس آلمان فارغ التحصیل شده باشد
  • در آلمان آموزش حرفه ای دیده و به موفقیت بزرگی رسیده باشد
  • والیدن شخص اقامت دائمی آلمان را داشته باشند و یا 8 سال در این کشور زندگی کرده باشند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.