بهترین موسسات مهاجرتی ایران

بهترین موسسات مهاجرتی ایران در سال 2021 کدام است؟

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

برترین موسسات مهاجرتی ایران کدام موسسات هستند؟

نیاز روز افزون هم‌وطنان به مهاجرت سبب شده است تا آژانس‌ها، موسسه‌های مهاجرتی و مشاوران و وکلای مهاجرتی فراوانی در یک دهه‌ی اخیر شروع به فعالیت در کشورمان نمایند؛

و هر یک نیز خود را معتبرترین موسسه مهاجرتی بنامند.

این افزایش، از یک سو اجتناب‌ناپذیر است و از سوی دیگر، شک برانگیز به نظر می‌رسد.

واقعیت این است که هر جا پای پول در میان باشد، خواه‌ناخواه سوءاستفاده و کلاهبرداری نیز افزایش خواهد یافت.

پادکست بهترین موسسات مهاجرتی ایران را حتما گوش کنید!

در این مقاله می‌خواهیم پس از شرح ماهیت و عملکرد موسسات مهاجرتی -بر حسب تجربه‌ای که داریم- ویژگی‌های بهترین موسسات مهاجرتی ایران بیان کنیم؛

و از این طریق، شما را با معیارهای تشخیص یک موسسه مهاجرتی معتبر و خوب و قابل اعتماد، از یک موسسه بد و غیرقابل اعتماد آشنا کنیم به امید این‌که:

الف) با این آگاهی، بهتر بتوانید بهترین موسسات مهاجرتی را بشناسید، و

ب) در صورت نیاز به استفاده از خدمات موسسات مهاجرتی مجاز بدانید که چه انتظاراتی باید از آن‌ها داشته باشید، و به کدام موسسات اعتماد نکنید.

در پایان نیز لیست دفاتر مهاجرتی مجاز و موسسات مهاجرتی مورد تایید وزارت کار را معرفی کنیم. 

ماهیت و عملکرد بهترین موسسات مهاجرتی
ماهیت و عملکرد بهترین موسسات مهاجرتی

ماهیت و عملکرد بهترین موسسات مهاجرتی

به طور خلاصه، فلسفه‌ی وجودیِ موسسه ها یا آژانس های مهاجرتی این است که مقدمات مهاجرت فرد متقاضی را فراهم آورند.

اما ماهیت موسسات مهاجرتی مجاز به این سادگی که گفتیم نیست.

برای درک این ماهیت، باید ابتدا بین کشورهای مهاجرپذیر (مانند کانادا و استرالیا) و کشورهای مهاجرفِرِست (مانند ایران و سایر کشورهای خاورمیانه) تمایز قائل شویم.

کشورهای مهاجرپذیر به دلیل آن‌که بخشی از حیات و رونق کشورشان در پذیرش مهاجران جدید است، با حجم عظیمی از تقاضاها از جانب متقاضیان مهاجرت به کشور خود مواجه‌اند و از این رو، ساز و کارهای قانونیِ بسیار تعریف‌شده‌ای برای پذیرش مهاجران دارند.

در واقع، مقوله‌ی مهاجرت در این کشورها، متولیان کاملاً مشخصی دارد که هر یک، گوشه‌ای از فرایند مهاجرپذیری را در دست دارند.

مثلا در کشورهای مهاجرپذیری چون کانادا و استرالیا، اداره‌ای تحت عنوان «اداره‌ی امور مهاجرت» وجود دارد که از جانب دولت، قانوناً مسئول اجرای تمام روال‌های قانونی و اداریِ پذیرش مهاجران است.

از زاویه‌ی دید متقاضیان

اما از سوی دیگر، در این ساز و کار، یک سوی قضیه نیز متقاضیان مهاجرت هستند که نیاز به کارگزار، موسسه یا وکیلی دارند که ضمن آشنایی با فرایند قانونی و اداریِ مهاجرت، بتواند به وکالت و نیابت از آن‌ها، پرونده‌ی آن‌ها را پیگیری نماید و به سرانجام برساند.

در این نوع کشورها، متخصصانی تحصیل‌کرده در رشته‌ی مهاجرت وجود دارند که در مقام مشاور رسمی یا وکیل رسمیِ مهاجرت، با اخذ مجوزهای لازم از دولت، کار وکالتِ متقاضیان مهاجرت را انجام می‌دهند.

این افراد را می‌توان وکیل رسمی مهاجرت یا مشاور رسمی مهاجرت نامید.

نام و نشان این افراد، کاملاً مشخص و ثبت‌شده است و به راحتی می‌توان ادعای آنانی که خود را وکیل مهاجرت می‌نامند را کشف کرد و اقدام به استعلام موسسات مهاجرتی مجاز نمود.

اما در کشورهای گروه دوم، از آن‌جا که مقوله‌ی پذیرش مهاجران به داخل کشور مطرح نیست، نه ساز و کاری برای این منظور تدوین شده است و نه رشته‌ی تحصیلی، یا مدرکی تحت عنوان «وکیل مهاجرتی» وجود دارد.

در این نوع کشورها، در بهترین حالت، یک شخص که وکیل رسمی دادگستری است، پس از کسب تجربه و دانش کافی نسبت به قوانین مهاجرتی کشور مقصد، می‌تواند در مقام مشاوری باتجربه و بادانش، به شما خدمت‌رسانی نماید و پل ارتباطی بین شما و یک وکیل رسمی مهاجرت در کشور مقصد باشد.

نقش و رسالت بهترین موسسات مهاجرتی ایران
نقش و رسالت بهترین موسسات مهاجرتی ایران

نقش و رسالت بهترین موسسات مهاجرتی ایران

با توجه به آن‌چه گفتیم، حالا می‌توان نقشی را برای موسسات مهاجرتی در این میان تعیین کرد.

بهترین موسسات مهاجرتی آن‌هایی هستند که در جایگاه یک موسسه مهاجرتی مجاز و قانونی، نقش واسط و میانجی را در بین وکلای رسمی مهاجرت در کشور مقصد از یک سو، و متقاضیانِ مهاجرت در داخل کشور از سوی دیگر برقرار کنند.

یعنی موسسات مهاجرتی مجاز خلاء موجود در ایران را پر می‌کنند.

شاید این سوال مطرح شود که خب اصلاً چه نیازی به وجود این نوع موسسات معتبر مهاجرتی هست؟

پاسخ این سوال، واضح است:

تقریباً همه‌ی متقاضیان مهاجرت که از داخل ایران پرونده‌ی درخواست خود را شروع می‌کنند، ترجیح می‌دهند با شخص یا موسسه‌ای در خود ایران طرف باشند.

این امر چندین دلیل دارد:

  • اولا دسترسی به وکیل یا دفاتر مهاجرتی در تهران و سایر شهرای داخل ایران است، بسیار راحت‌تر از دسترسی به وکیل یا موسسه‌ای است که خارج از ایران فعالیت می‌کند.
  • ثانیاً با فرضِ این که موسسه‌ی مهاجرتیِ داخل ایران، موسسه‌ای معتبر و قانونی باشد، یعنی یکی از موسسات مهاجرتی مورد تایید وزارت کار باشد، در صورتی که به هر دلیل، متقاضی با آن وکیل یا موسسه به مشکلی قانونی و حقوقی بر بخورد، برای او بسیار راحت‌تر است که در داخل ایران از آن موسسه شکایت و اقامه‌ی دعوا کند زیرا موسسات خارج، تحت قوانین کشور میزبان هستند.
  • یعنی اگر بخواهید به هر دلیلی، از یک موسسه که در کانادا فعالیت می‌کند شکایت کنید، باید در مراجع صنفی، اداری یا حقوقیِ کشور کانادا از آن موسسه یا وکیل شکایت کنید و نه ایران.

تعریف جایگاه موسسات مهاجرتی

حالا با عنایت به همه‌ی این نکات، می‌توان چنین نتیجه گرفت که بهترین موسسه مهاجرتی ایران (یعنی موسسات مهاجرتی مجاز و موسسات مهاجرتی مورد تایید وزارت کار در داخل ایران)، موسسه‌ای است که با وکلای رسمیِ مهاجرت در کشور مقصد همکاری داشته باشد، و از سوی دیگر، دفاتری مشخص و شناسنامه‌دار در داخل ایران داشته باشد که بتوان به آن دفاتر، دسترسی حضوری و غیرحضوری داشت.

این موسسات معتبر مهاجرتی در واقع نقشی که در فرایند مهاجرت ایفا می‌کنند آن است که بخشی از مراحل کار (از تبلیغات داخلی، جذب متقاضیان، ارائه‌ی مشاوره، تکمیل و دریافت مدارک متقاضیان،..) را انجام می‌دهند و بخش دیگر را شرکای خارجی‌شان در کشور مقصد به انجام می‌رسانند.

در عین حال، آن موسسه‌ی داخلی و دفاتر مهاجرتی در تهران یا هر شهر دیگر ایران، مسئولیتِ تام و تمامِ تعهدات کل مجموعه‌ را بر عهده می‌گیرد و در صورت بروز مشکل، پاسخگوی هر نوع دعاویِ متقاضیان نیز خواهد بود.

اکنون، با شناخت این نقش و فلسفه‌ی وجودیِ موسسات مهاجرتی معتبر و مجاز، یک سوالِ اساسی‌تر مطرح می‌شود:

آیا ضرورتی به استفاده از خدمات موسسات معتبر مهاجرتی (گو بهترین موسسات مهاجرتی باشند) وجود دارد؟

استفاده از خدمات بهترین موسسات مهاجرتی
استفاده از خدمات بهترین موسسات مهاجرتی

استفاده از خدمات بهترین موسسات مهاجرتی : ضرورت یا بهانه؟

پس باید به این سوال اساسی نیز پاسخ داد که:

آیا استفاده از خدمات موسسات معتبر مهاجرتی (گیریم بهترین موسسات مهاجرتی و موسسات مهاجرتی مورد تایید وزارت کار) اصلاً ضروری است یا فقط بهانه‌ای برای خالی کردن جیب مشتری است؟

پاسخ به این سوال، چندان راحت نیست.

یعنی به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توانند تعیین‌کننده‌ی پاسخ این سوال باشند.

یکی از این عوامل، کشور مقصد است.

عامل دیگر، روشی که متقاضی برای مهاجرت انتخاب می‌کند.

می‌دانیم که هر کشور، روش‌های متعددی برای پذیرش مهاجران دارد.

شرایط هر متقاضی، تعیین‌کننده‌ی بهترین روش برای مهاجرت او هستند.

فی‌المثل، فرض کنیم شما قصد مهاجرت به کانادا دارید.

خب، حالا این سوال پیش می‌آید که از میان ده‌ها روش و برنامه‌ی مهاجرتیِ این کشور، کدام روش و برنامه‌، برای شما مناسب‌ترین است.

اجازه دهید همین مثال را دنبال کنیم تا به پاسخ سوال فوق برسیم.

پس شما متقاضی مهاجرت به کانادا هستید.

با جستجوهای اینترنتی و تحقیقات مختلف شخصی‌تان، به این نتیجه می‌رسید که با توجه به سن، مدرک تحصیلی و وضعیت مالی، روش‌هایی چون سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، استارت‌آپ،… مناسب شما نیستند (یعنی شانس‌تان در این روش‌ها بسیار پایین است).

بنابراین، به این نتیجه می‌رسید که تنها دارایی شما برای مهاجرت به کانادا، تخصص و مهارت شماست و می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس اینتری فدرال که ویژه‌ی نیروهای ماهر و متخصص (اسکیل ورکر) است درخواست مهاجرت به کانادا بدهید.

اگر با قطعیت به این نتیجه رسیدید، و سطح زبان‌تان نیز آن‌قدر خوب هست که بتوانید انگلیسی (یا فرانسوی) را در حد مطالعه‌ی وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا و پرکردن فرم‌های مربوطه انجام دهید، آن‌گاه می‌توان به سوال فوق، به‌راحتی پاسخ داد که «استفاده از خدمات موسسات مهاجرتی، برای شما ضرورتی ندارد».

ضرورت مشاوره گرفتن

البته در همین مورد هم همیشه توصیه می‌شود برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین روش مهاجرتی، همیشه با یک کارشناس یا وکیل مهاجرتی باتجربه مشورت کنید.

علت این توصیه آن است که کارشناسان و وکلای مهاجرتی، با دیدن شرایط شما، شاید راهکاری به شما پیشنهاد دهند که خودتان به آن توجه نکرده بوده‌اید.

معمولاً مشاوره‌های این‌چنینی، هزینه‌ی چندانی ندارد و حتا اگر از این مشاوره‌ها چیزی هم عایدتان نشود، باز چیزی از دست نداده‌اید.

ضرورت عقد قرارداد

از سوی دیگر، در مورد اکثر روش‌های مهاجرتی، متقاضی نه تنها باید از شرایط آن روش‌ها اطلاع دقیق داشته باشد بلکه بعضی از این روش‌ها، مستلزم تعهداتی حقوقی هستند که اگر متقاضی، نادانسته تن به این تعهدات بدهد، چه بسا در آینده مشکلات حقوقی و قانونی فراوانی برایش ایجاد شود. اجازه بدهید باز مثالی بزنیم.

فرض کنید شما با توجه به شرایط‌تان و پس از مشاوره‌های تخصصی، به این نتیجه می‌رسید که بهترین روش برای شما، اخذ اقامت دائم کانادا با ویزای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است.

در سیستم مهاجرتی کانادا، این روش، یک روش استانی است و متقاضی باید از شرایط و تعهدات سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف کانادا آگاه باشد.

این شرایط، از استانی به استان دیگر فرق دارد.

بعضی از استان‌ها تعهدات خاصی از متقاضی می‌گیرند که طبق این تعهدات، متقاضی متعهد می‌شود ظرف مدتی خاص (مثلاً دو سال) فلان مقدار سرمایه را با خود به این استان ببرد، در آن استان، اقدام به خرید یا ایجاد یک کسب و کار جدید کند، و یک یا چند شهروند یا مقیم دائم کانادا را به استخدام در آورد.

در صورت عدم پایبندی متقاضی به انجام تعهدات خود، احتمال لغو اقامت دائم وی وجود خواهد داشت.

در چنین مواردی که ریسک بالایی دارند حتما توصیه می‌شود از یک وکیل مهاجرتی باتجربه و آشنا به حقوق و قوانین مهاجرت و سرمایه‌گذاری، بالاخص از خدمات یک موسسه که بهترین موسسه مهاجرت به کانادا باشد استفاده نمایید.

زیرا در صورت عدم آگاهی از این قوانین، نه تنها ممکن است اقامت دائم خود را از دست بدهید، بلکه سرمایه‌ی قابل توجهی را نیز خواهید باخت.

معیارهای انتخاب بهترین موسسات مهاجرتی
معیارهای انتخاب بهترین موسسات مهاجرتی

معیارهای انتخاب بهترین موسسات مهاجرتی

حالا با علم و اطلاع از نکات فوق، این سوال مطرح می‌شود که بهترین موسسه مهاجرتی کدام است؟

یعنی فرض کنیم شما به این اطمینان رسیده‌اید که باید از خدمات یک کارشناس یا وکیل مهاجرتی باتجربه یا از خدمات موسسات معتبر مهاجرتی استفاده کنید.

طبیعتا باید به دنبال بهترین موسسه مهاجرتی بگردید.

اما معیارهای انتخاب بهترین موسسه مهاجرتی کدام‌ها هستند؟

اجازه دهید معیارهایی را که بر حسب سال‌ها تجربه در حوزه‌ی مهاجرت و کار با موسسات مهاجرتی مجاز به نظرمان می‌رسد با هم مرور کنیم:

1) ثبت رسمی و شناسنامه‌ی قانونی

اولین و مهم‌ترین معیار، این است: موسسه‌ای را انتخاب کنید که شناسنامه‌دار است.

یعنی حتما به سراغ موسساتی بروید که در ایران، قانوناً به ثبت رسیده‌اند.

دلیل این امر واضح است:

موسسه‌ای که ثبت قانونی شده باشد، امکان پیگیری حقوقی و قانونی از آن موسسه هم وجود دارد.

بعلاوه، موسسه‌ای که دارای شماره ثبت رسمی باشد، قراردادهایی که با کلاینت‌های خود می‌بندد نیز جنبه‌ی حقوقی و رسمی دارند و می‌توانند به عنوان سند، در محاکم قضایی ایران مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرند.

اسم این نوع موسسات را موسسات مهاجرتی مجاز می‌گذاریم، یعنی موسسه ای که مجوز فعالیت در حوزه مهاجرت را دارد. 

2) وکیل رسمی دادگستری و وکیل مهاجرتی

در ایران، وکلا عمدتاً تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی حقوق هستند.

گرایش‌های تحصیلی رشته‌ی حقوق در ایران کاملاً مشخص است:

حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، و حقوق بین‌الملل.

در ایران رشته یا گرایشی تحت عنوان «حقوق مهاجرت» نداریم.

بنابراین، شغلی تحت عنوان «وکیل مهاجرت» نیز عملاً وجود خارجی ندارد.

پس کسانی که مدعی‌اند وکیل مهاجرتی هستند، یا مدرک و مجوز وکالت خود را از کشوری گرفته‌اند که چنین گرایش و رشته‌ای وجود دارد، و یا کلاً از ناآگاهی متقاضیان مهاجرت سوءاستفاده می‌کنند و چون عنوان «وکیل مهاجرت» را عنوانی جذاب برای متقاضیان می‌دانند، خود را به دروغ، وکیل مهاجرت می‌نامند.

قبلاً هم گفتیم که «وکیل مهاجرت» فقط در کشورهای مهاجرپذیری که رشته‌ای تحت عنوان «حقوق مهاجرت» وجود دارد معنا خواهد داشت، و استعلام صحت ادعای شخصی که خود را «وکیل مهاجرتی در کانادا» می‌نامد نیز بسیار راحت است.

کافی است از او بخواهید شماره مجوز خود را در اختیارتان قرار دهد و سپس با آن شماره، از اداره‌ی مهاجرت کانادا، آن شخص و شماره‌ی ثبت‌شده‌اش را استعلام کنید.

به همین طریق البته می‌توان استعلام موسسات مهاجرتی مجاز را نیز انجام داد. 

اما در ایران، وکلای رسمی دادگستری، بهترین مرجع و منبع برای مراجعه و کسب مشورت در امور حقوقی هستند.

تعیین صحت ادعای وکیل رسمی دادگستری نیز بسیار راحت است.

کافی است آدرس اینترنتی کانون وکلای استان مربوطه را در اینترنت پیدا کرده و در آن‌جا، نام وکیل مورد نظر را سرچ کنید.

با عنایت به این موضوع، به نظر می‌رسد بهترین وکیل برای پیگیری امور مهاجرتی در ایران، کسی است که اولاً وکیل رسمی دادگستری باشد و ثانیا، دانش، تخصص و تجربه‌ی کافی و لازم در زمینه‌ی قوانین مهاجرتی داشته باشد.

3) شبکه وکلا و کارگزاران خارج از کشور

یکی دیگر از معیارهای کارآیی هر موسسه مهاجرتی که بتوان آن را در ردیف بهترین موسسه‌های مهاجرتی قرار داد این است که در کشورهای هدف، دارای وکلا و کارگزارانی باشد که بتوانند از نزدیک، پیگیری پرونده‌های متقاضیان باشند.

واقعیت این است که اگرچه امروزه اکثر روال‌های مهاجرت، به صورت اینترنتی انجام می‌شود، اما هنوز هم در بسیاری از موارد، مراجعه‌ی حضوری به سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های دولت‌های مورد نظر، اجتناب‌ناپذیر است.

داشتن وکلا  و کارگزاران قانونی از طریق آژانس های مهاجرتی مجاز در کشورهای هدف، می‌تواند مزیت بزرگی برای موسسات مهاجرتی مورد تایید وزارت کار باشد زیرا بسیاری از دشواری‌های حضور فیزیکی در آن کشور را برطرف می‌سازد.

4) خدماتِ پس از ورود از جانب بهترین موسسات مهاجرتی

امروزه، بهترین موسسات مهاجرتی در فضایی رقابتی‌ اقدام به ارائه‌ی خدماتِ پس از لندینگ می‌کنند.

برای کسی که اقامت دائم یا موقت یک کشور را گرفته ولی اولین بار است که به آن کشور سفر می‌کند، این خدمات می‌تواند بسیار مهم و ارزشمند باشد.

در همین راستا، مثلا بعضی از موسسات معتبر مهاجرتی پس از اولین ورود متقاضی به کشور مقصد، او را از فرودگاه برداشته و شهر را از نزدیک به او معرفی می‌کنند، و در امور مانند افتتاح حساب بانکی، ثبت نام بیمه، ثبت نام مهد کودک و مدرسه، یافتن و عقد قرارداد اجاره یا خرید خانه، و  حتا اسکان موقتِ کلاینت‌های خود نیز خدمات ارزشمندی می‌دهند.

هنگام عقد قرارداد با هر دفاتر مهاجرتی در تهران یا سایر شهرها، حتماً در مورد تعهد آن موسسه به ارائه‌ی این نوع خدمات نیز سوال کنید.

5) داشتن شعبات مختلف

معمولاً موسسه‌ای که قصد کلاهبرداری داشته باشد، ترجیح می‌دهد دامنه‌ی فعالیت خود را زیاد گسترده نکند زیرا هم هزینه‌های خود را به حداقل و سود خود را به حداکثر برساند، و هم تشکیلات (کاذب) کوچک‌تری داشته باشد که جمع کردن آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

طبق همین قاعده‌ی ساده، موسسه‌هایی که شعب مختلف در شهرهای مختلف دارند، قابل اعتمادتر هستند.

از سوی دیگر، داشتن شعبات مختلف در شهرهای متفاوت، دسترسی متقاضیان به آن‌ها را راحت‌تر می‌کند و پیگیری حضوری پرونده‌ها را نیز سهل‌تر خواهد کرد.

تصور کنید شما ساکن مشهد هستید و به دنبال بهترین موسسه مهاجرتی در مشهد می‌گردید.

طبیعتاً اگر بهترین موسسه مهاجرتی در شهر خود شما یا نزدیک شما شعبه‌ای داشته باشد، می‌توانید هر وقت خواستید، حضوراً به آن موسسه بروید و پیگیر وضعیت پرونده‌ی خود شوید.

6) اعتبار وب‌سایت و سایر بسترهای فضای مجازی

یکی از راه‌های ساده برای سنجش نسبیِ اعتبار هر موسسه مهاجرتی معتبر و قابل اعتماد، آن است که ببینید اولا وب‌سایت آن موسسه در موتورهای جستجویی مثل گوگل، چه جایگاه و رتبه‌ای دارند، و ثانیاً خود وب‌سایت آن موسسه، چقدر اطلاعات جدید و صحیح در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

وب‌سایت هر موسسه مهاجرتی به‌نوعی، ویترین آن موسسه در فضای مجازی است.

پس تا می‌توانید، وب‌سایت موسسات معتبر مهاجرتی را زیر و رو کنید و صفحات مختلفش را بخوانید.

در آن وب‌سایت کامنت بگذارید و ببینید پاسخ کامنت‌هایتان داده می‌شود یا خیر.

از سوی دیگر:

به کانال‌ها و پیج‌هایی که آن موسسه در فضای مجازی دارد سر بزنید؛

ببینید هر چند وقت یک‌بار به‌روز می‌شوند؟

آیا روزانه مطلب منتشر می‌کنند یا آخرین مطلب‌شان متعلق به ماه‌ها قبل است؟

چند عضو دارند؟ چقدر قدمت دارند؟…

این‌ها همه می‌تواند در اطمینان یافتن شما و اعتمادتان به آن یک موسسه مجاز و معتبر مهاجرتی حتماً تاثیرگذار باشد.

7) نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی، یکی دیگر از معیارهای سنجش هر موسسه‌ای است.

بهترین موسسه‌های مهاجرتی ترسی از گرفتن نماد اعتماد ندارند.

نماد اعتماد الکترونیکی، یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد اعتماد و اطمینان بین کسانی است که از خدمات الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند.

یعنی در واقع، برترین موسسات مهاجرتی ایران برای انجام مبادلات و تراکنش‌های مالی خود، از مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران درخواست نماد اعتماد می‌کنند و این مرکز که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور است، اعلام می‌کند که آن موسسه، برای انجام پرداخت‌های الکترونیکی، قابل اعتماد است.

8) به‌روز بودن بهترین موسسات مهاجرتی

قوانین مهاجرتی اکثر کشورها، به طور مستمر در حال تغییر و به‌روز رسانی هستند.

کوچک‌ترین تغییر در یکی از این قوانین ممکن است بر سرنوشت مهاجرتِ یک متقاضی تاثیر فراوان بگذارد.

از این رو بسیار مهم است که کارشناسان و وکلای موسسه مهاجرتی، به طور روزمره در جریان آخرین تغییرات قوانین مهاجرتی کشورهای مقصد قرار گیرند.

به‌روز بودن هر موسسه معتبر مهاجرتی را می‌توان با مطالب به‌روز و اطلاع‌رسانی‌های آن موسسه از آخرین تغییرات قوانین، دریافت.

موسسه‌ای که در رسانه‌های خود (اعم از وب‌سایت، اینستاگرام، یا هر رسانه‌ی دیگر) آخرین اخبار، اطلاعات و قوانین را به مخاطب ارائه می‌دهد، قابل اعتمادتر از موسسه‌ای است که چنین نمی‌کند.

9) خوشنام بودن

خوشنام بودن، معیاری است که نمی‌توان آن را به طور دقیق سنجید و اندازه گرفت.

یعنی در واقع فاکتوری کیفی است و نه کمّی.

برای کشف خوشنامیِ یک موسسه، باید نظرات دیگران درباره‌ی آن موسسه را جویا شد.

در این راستا پیشنهاد می‌کنیم به کامنت‌ها و نظراتی که مخاطبان آن موسسه در زیر پست‌های وب‌سایت و اینستاگرام آن موسسه می‌گذارند بیشتر دقت کنید.

خیلی از موسسه‌ها هستند که معمولا نظرات کاربران درباره‌ی آن‌ها منفی است.

البته همیشه کاربرانی پیدا می‌شوند که زیر هر پست، کامنت منفی بگذارند،

اما برآیند مجموع کامنت‌های دیگران درباره‌ی موسسات مهاجرتی مورد تایید وزارت کار می‌تواند گواهی بر خوشنامی آن موسسه باشد.

10) داشتنِ برند معتبر

برای یک موسسه و شرکت، «برند» یعنی همه‌چیز. برند در واقع تمام برداشت‌ها، احساس‌ها و صفاتی است که با شنیدن نام یک موسسه یا شرکت، به ذهن مخاطبان خطور می‌کند.

اعتبار برند را می‌توان با جستجوهای اینترنتی، مشاهده‌ی وب‌سایت موسسه، بازخوردهای گرفته‌شده از حضور فیزیکی در محل موسسه، و رفتارهایی از این دست کسب کرد.

در این راستا نباید فقط به تبلیغاتی که یک شرکت یا موسسه در فضاهای مختلف می‌کند بسنده کرد، زیرا تبلیغات، اگرچه تلاش هوشمندانه‌ی هر شرکت و موسسه است که با صرف پول، سعی در تقویت برند خود دارند، اما نباید فقط تبلیغات را ملاک قرار داد.

تصور کنید یک موسسه، با صرف هزینه‌ای گزاف، کمپین‌های تبلیغاتی متعددی به راه انداخته و توانسته با عکس‌ها، ویدئوها، و متن‌های موجود در این تبلیغات، خود را بهترین موسسه مهاجرت معرفی کند، اما وقتی به سوابق آن موسسه رجوع می‌کنیم، یا وقتی به صورت فیزیکی در محل آن موسسه حاضر می‌شویم و دو کلام با مدیران آن موسسه گفتگو می‌کنیم، درمی‌یابیم که آن تبلیغات، بزرگنمایی کرده‌اند و آن موسسه، اصلا آنی نیست که در تبلیغاتش نشان می‌دهد.

11) رزومه‌ی حرفه‌ایِ بهترین موسسات مهاجرتی

رزومه‌ی حرفه‌ای یعنی تعداد پرونده‌های موفقی که بهترین موسسه‌های مهاجرتی داشته‌اند.

البته این معیار هم معیاری قطعی نیست.

معیار بهتر شاید این باشد که تعداد پرونده‌های موفق یک موسسه را به نسبت سال‌های فعالیت آن موسسه در نظر بگیریم.

از موسسه‌ای که بیست سال سابقه کار دارد، انتظار می‌رود که حداقل دو هزار پرونده‌ی موفق در کارنامه‌ی خود داشته باشد تا بتوان آن را یکی از بهترین موسسات مهاجرتی نامید.

داشتنِ 200 پرونده‌ی موفق برای این موسسه، آمار بسیار بدی است زیرا نشان می‌دهد عملا آن موسسه، فقط سالی 10 پرونده را توانسته است به فرجام برساند.

اما داشتن 200 پرونده‌ی موفق برای موسسه‌ای که فقط دو سال است فعالیت خود را آغاز کرده، می‌تواند رزومه‌ی حرفه‌ایِ درخشانی باشد زیرا این آمار، یعنی آن موسسه هر سال 100 پرونده‌ی موفق داشته است.

12) مشتری‌مداری و رعایت حقوق مشتریان

وقتی برای کسب مشاوره یا عقد قرارداد به موسسه‌ای مراجعه می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید خودتان از نوع برخوردها، شیوه‌ی پاسخگویی‌ها، حوصله و دقت کارشناسان و مشاوران، و پیگیری‌های آنان، مشتری مداری و میزان رعایت آن موسسه به حقوق مشتریان را دریابید.

یکی از ویژگی‌های بهترین موسسات مهاجرتی همین مشتری‌مداری و رعایت حقوق مشتری است.

این موضوع را می‌تواند در قراردادهایی که با مراجعین خود امضا می‌کنند نیز مشاهده کرد.

یعنی اگر می‌خواهید میزان مشتری‌مداری یک موسسه مهاجرتی را بهتر درک کنید، به بندهای مندرج در قراردادهای آن موسسه دقت کنید.

آیا طبق آن بندها، اکثر تعهدات، بر عهده‌ی مشتری است یا موسسه نیز به همان میزان، تعهداتی برای خود تعریف کرده است؟

موسسه‌ای که هدف اول و آخرش خالی کردن جیب مشتری باشد، بیشترین تعهدات را برای مشتری و کمترین تعهدات را برای خود در نظر می‌گیرد.

13) مسئولیت‌پذیری و در دسترس بودن

یکی از معیارهای انتخاب بهترین موسسه مهاجرتی آن است که ببینید آن موسسه، چقدر خود را در قبال شما و خواسته‌های شما پاسخگو می‌داند و چقدر برای این پاسخگویی، در دسترس است، چقدر برای شما وقت می‌گذارد، چقدر به تلفن‌های شما پاسخ می‌دهد و کارشناسانش پیگیر سوالات شما هستند، چقدر از حضور شما در موسسه جهت بررسی سوالات و مشکلات‌تان استقبال می‌کند، چقدر شما را به صورت شفاف در جریان مراحل پرونده‌ی خودتان قرار می‌دهد…

14) پرهیز از وعده‌های توخالی

این یک جمله‌ را همیشه در یاد داشته باشد: اخذ هیچ ویزایی تضمینی نیست.

بر همین اساس، هر موسسه‌ای که وعده‌ی اخذ ویزای تضمینی به شما بدهد دارد دروغ می‌گوید.

بهترین موسسات مهاجرتی به جای این نوع وعده‌های دروغین و توخالی، تضمین‌هایی از نوعی دیگر به شما می‌دهند.

مثلاً در قرارداد خود، صراحتاً به شما تضمین می‌دهند اگر موفق به اخذ اقامت دائم برای شما نشدند، مبالغی که پرداخت کرده‌اید را به شما برگشت دهند.

(البته معمولاً روال این برگشت وجه آن است که هزینه‌های پرداخت‌شده به ادارات و سفارتخانه‌ها قابل برگشت نیست و پول شما پس از کسر آن موارد به شما عودت داده می‌شود).

در هر حال، جدای از این ضمانت‌های قراردادی، بهترین موسسات مهاجرتی آن‌هایی هستند که شما را با فاکتورهایی که شانس‌تان را افزایش یا کاهش می‌دهند آشنا می‌سازند.

یعنی به جای این که بگویند من صد درصد برایت ویزا می‌گیرم، می‌گویند که با توجه به شرایط شما، یعنی مثلا با توجه به سن، مدرک تحصیلی، سطح زبان، سوابق شغلی، و میزان سرمایه‌ی شما، اگر از فلان روش اقدام کنید شانس‌تان بسیار بیشتر خواهد بود.

پس گوش‌تان را نسبت به کلمه‌ی «تضمینی» حساس کنید و هر جا موسسه‌ای به شما وعده‌ای «تضمینی» برای اخذ ویزا یا اقامت داد، یا برعکس، اگر هیچ «تضمین» یا ضمانتی برای پرداخت وجه در صورتِ عدم موفقیت پرونده‌ی شما نداد، در صداقت آن موسسه شک کنید.

وعده‌ی کم کردن زمان انتظار

یکی دیگر از وعده‌های توخالی که باید نسبت به آن حساس باشید، «زمان انتظار» است.

تمام روش‌های مهاجرت، روال مشخصی دارند.

«زمان انتظار» نیز بخشی از همین روال است. بهترین موسسات مهاجرتی آن‌هایی هستند که در مورد «زمان انتظار» با شما صادق باشند. مثلا در سیستم مهاجرتی کانادا، رسیدن به اقامت دائم از طریق سیستم اکسپرس اینتری، حداقل 18 ماه به طول می‌انجامد. اگر موسسه‌ای به شما گفت که من تضمین می‌دهم شش‌ماهه با این سیستم برای شما اقامت دائم بگیرم، به صداقت آن موسسه شک کنید.

لیست برترین موسسات مهاجرتی ایران

این لیست به مرور زمان تکمیل خواهد شد و سایر موسسه های مهاجرتی معتبر را به شما معرفی خواهیم کرد. 

1) موسسه حقوقی مهاجرتی رهپویان مهاجر آتی‌نگر

موسسه حقوقی مهاجرتی رهپویان مهاجر آتی‌نگر، با نام اختصاری «رهپویان مهاجر» را می‌توان به عنوان بهترین موسسه مهاجرتی ایران معرفی کرد. رسیدن به این عنوان و رتبه بی دلیل نیست. موسسه رهپویان مهاجر آتی‌نگر با شماره ثبت 45574 نزد اداره‌ی ثبت شرکت‌ها، و با شماره 9801 نزد کانون وکلای دادگستری استان فارس به ثبت رسمی رسیده است. پس رهپویان مهاجر، موسسه‌ای کاملا حقوقی و قانونی است.

مدیر عامل موسسه رهپویان مهاجر، آقای دکتر غلامرضا سلطانفر، وکیل رسمی دادگستری، عضو هیات علمی دانشگاه، و مشاور تخصصی امور مهاجرت است که بیش از 18 سال سابقه‌ی وکالت و تدریس در دانشگاه را در کارنامه دارد و در استان فارس و شهر شیراز، از وکلای سرشناس و خوشنام این استان محسوب می‌شود. دکتر غلامرضا سلطانفر به پشتوانه‌ی همین پیشینه‌ی درخشان، وارد عرصه‌ی خدمات مهاجرتی شد. در واقع حضور ایشان در مقام مدیر عامل این موسسه، یکی از دلایل اصلیِ کیفیت خدمات این موسسه و رسیدنش به جایگاه بهترین موسسه مهاجرتی ایران بوده است.

یکی از دلایل اصلی برتری رهپویان مهاجر در میان سایر موسسات مهاجرتی، شبکه‌ی گسترده‌ی کارشناسان و وکلای این موسسه در سطح کشور و در سطح بین‌المللی است. این موسسه در حال حاضر چهار شعبه‌ی فعال در شهرهای تهران، شیراز، مشهد و کرج دارد. در سطح بین‌المللی نیز در شهرهای مختلف کانادا، استرالیا، اسپانیا، انگلستان و سایر کشورها، دارای وکلای زبده و متخصص مهاجرت است. مثلا در کشور کانادا، چندین وکیل مهاجرتی رسمی در شهرهای مختلف (تورنتو، ونکوور، اتاوا، مونترال،…) دارد که هم از نزدیک، پیگیر پرونده‌های متقاضیان هستند و هم بعد از صدور اقامت دائم و اولین ورود به کانادا، خدمات منحصر به‌ فردی ارائه می‌کنند که در ادامه، این خدمات را معرفی می‌کنیم:

خدمات انحصاری رهپویان مهاجر به عنوان برترین موسسه مهاجرتی

پیک‌آپ فرودگاهی

وکلا و همکاران رهپویان مهاجر در شهر و کشور مقصد، حضوراً به استقبال تازه‌واردین می‌آیند، آن‌ها را تا منزل یا اقامت‌گاه‌شان همراهی می‌کنند

معرفی شهر و محله‌ی جدید

در دو هفته‌ی اول ورود متقاضیان به شهر مقصد، یک نفر از همکاران رهپویان مهاجر، محله‌ها، اماکن مهم، بازارها، و دیدنی‌های شهر مقصد را به صورت حضوری به آنان معرفی می‌کند.

یافتن منزل و همراهی در عقد قرارداد

یکی دیگر از خدماتِ پس از ورود رهپویان مهاجر که آن را در راس فهرست بهترین موسسات مهاجرتی قرار می‌دهد آن است که پس از اخذ اقامت دائم برای متقاضیان و اولین ورود آن‌‌ها به شهر مقصد، رهپویان مهاجر آن‌ها را به مدت دوهفته همراهی می‌کند تا بتوانند خانه‌ی مناسب را برای خرید یا اجاره پیدا کنند. بعلاوه، کارشناسان رهپویان مهاجر در هنگام عقد قرارداد نیز همراه آن‌ها خواهد بود.

اسکان موقت

اگر متقاضیان تا هنگام اولین ورودشان به کانادا به هر دلیلی نتوانسته باشند خانه‌ای مناسب برای خرید یا اجاره پیدا کنند، رهپویان مهاجر اخلاقاً خود را متعهد می‌داند حداقل به مدت دو هفته امکان اسکان موقت متقاضیان را فراهم آورد تا در این دو هفته، متقاضیان بتوانند به صورت حضوری و به همراه نماینده‌ی موسسه رهپویان مهاجر، از خانه‌های موجود برای خرید یا اجاره بازدید کرده و نهایتاً خانه‌ی مطلوب خود را بیابند. این خدمت، خدمتی انحصاری است که سایر موسسات، هیچ تعهدی به آن ندارند. همین خدمات منحصر به فرد است که رهپویان مهاجر را در راس فهرست بهترین موسسات مهاجرتی ایران قرار می‌دهد.

دریافت شماره بیمه (SIN Number)

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که هر کس پس از مهاجرت و اولین ورود خود به کشور مقصد باید انجام دهد، تحویل مدارک و دریافت شماره بیمه است. رهپویان مهاجر در این مرحله نیز همراه متقاضیان خواهد بود.

ثبت‌نام فرزندان در مهدکودک و مدرسه

شاید اولین دغدغه‌ی هر خانواده‌ای که فرزند داشته باشد، یافتن مهدکودک یا مدرسه مناسب برای فرزندشان در شهر و کشور جدید باشد. رهپویان مهاجر در این مرحله نیز به صورت حضوری همراه متقاضیان است. برای این امر، نماینده‌ی رهپویان مهاجر در شهر مقصد، به صورت حضوری شما را با مهدکودک‌ها و مدارس نزدیک محل سکونت‌تان آشنا ساخته و با شما هنگام ثبت‌نام در مدرسه یا مهد کودک فرزندتان همراهی خواهد کرد.

افتتاح حساب بانکی

یکی از اولین اقداماتی که هر مهاجر جدید باید انجام دهد، افتتاح حساب بانکی است. نماینده‌ی رهپویان مهاجر در این مرحله نیز به صورت حضوری شما را در بانک همراهی خواهد کرد تا اگر احتمالا در پر کردن فرم‌های مربوطه یا هر مساله‌ی دیگری نیاز به کمک داشتید، در کنارتان باشد.

کمک حضوری به خرید یا اجاره مغازه یا محل کسب

یکی دیگر از خدمات موسسه رهپویان مهاجر، آن است که پس از ورود شما به کانادا، در هر شهر و استانی که باشید، مشاوران این موسسه از نزدیک شما را برای خرید یا اجاره مغازه یا محل دفتر شرکت و کسب و کارتان همراهی و یاری می‌کنند. این سرویس بویژه برای کسانی که می‌خواهند کسب و کاری را در کانادا آغاز کنند بسیار سودمند خواهد بود زیرا همکاران کانادایی این موسسه، بر حسب سال‌ها تجربه در کسب و کار کانادایی، بهترین مشاور و همراه شما خواهند بود. 

حتما بخوانید:  شرایط مهاجرت به انگلستان و راه های اخذ اقامت انگلستان

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید ما را در اینستاگرام نیز دنبال کنید. 

اگر نظر و یا سوالی در مورد بهترین آژانس های مهاجرتی ایران داشتید. برایمان کامنت بگذارید.

کارشناسان موسسه رهپویان مهاجر آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند. لطفا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما پس از مطالعه‌ی شرایط شما برای مهاجرت، با شما تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را در اختیارتان بگذارند.

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
وکیل مهاجرتی رهپویان مهاجر

وکیل مهاجرتی رهپویان مهاجر

این مقاله توسط مشاور مهاجرتی و عضو تیم تولید محتوای رهپویان مهاجر تالیف شده است. هدف ما افزایش آگاهی مخاطبان گرامی و متقاضیان مهاجرت است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط شما به‌صورت تخصصی، با مشاورین ما در موسسه رهپویان مهاجر در ارتباط باشید.

23 پاسخ

    1. دوست عزیز سلام و سپاس از شما. واقعیت این است که می‌توان به راحتی فهرستی از اسامی بدترین و بهترین موسسات مهاجرتی را منتشر کرد، اما به دلایل مختلف، فعلا قادر به انتشار علنیِ این فهرست نیستیم زیرا با توجه به ماهیت فعالیت موسسه‌ی رهپویان مهاجر، انتشار این چنین لیست‌هایی ممکن است حمل بر تبلیغات برای بعضی‌ها و تخریب چهره‌ی بعضی از شرکت‌های همکار گردد و این امر از نظر اخلاق حرفه‌ای، عمل درستی نیست.

    1. سلام و روزتون به‌خیر
      بله مهاجرت به استان‌های آتلانتیک، سرویسی است که اخیرا و پس از رایزنی و تفاهم با شرکای کانادایی‌مان ارائه می‌کنیم. در واقع، رهپویان مهاجر در حال حاضر، تمام مراحل اخذ اقامت دائم از طریق استان‌های آتلانتیک را انجام می‌دهد.

  1. سلام به همهگی شما در موسسه مهاجرتی رهپویان مهاجر خسته نباشید می‌گم. حتی اگر کسی قصد مهاجرت به کانادا رو هم نداشته‌باشه، خوندن مقالات شما براش خیلی مفیده. به همین دلیله که شما بدون شک یکی از بهترین موسسات مهاجرتی ایران هستید.

    1. سپاس از شما و کامنت محبت‌آمیزتون. تمام هدف ما هم همین بوده و هست که هر کس با هر نیتی به سایت‌مون مراجعه می‌کنه، اطلاعات مفیدی مطالعه کنه. دلگرم به این حمایت‌های شما هستیم و امیدواریم واقعا لایق عنوان بهترین موسسه مهاجرتی ایران باشیم.

    1. دوست عزیز سلام. برای فعالیت در داخل ایران، اساساً حتا نیازی به مجوز اداره مهاجرت کانادا هم نیست زیرا موسسات داخل ایران، از قانون ایران تبعیت می‌کنند. برای موسساتی که در ایران فعالیت می‌کنند، اگر در زمینه‌ی تحصیل و اعزام دانشجو فعال هستند، باید مجوز وزارت علوم داشته باشند و اگر در زمینه‌ی کاریابی در کشورهای دیگر کار می‌کنند باید مجوز وزارت کار را اخذ کرده باشند. در غیر این صورت، کافی است موسسه در اداره ثبت شرکت‌ها به عنوان شرکتی قانونی به ثبت رسیده باشد. مجوز اداره مهاجرت کانادا (ICCRC) که شما فرمودید، برای موسساتی است که در کانادا به ثبت رسیده باشند.

    1. سلام و روز شما به‌خیر. متاسفانه در حال حاضر فعالیتی در این زمینه نداریم. امیدواریم رایزنی‌ها و جلساتی که با وکلای اروپایی داریم هر چه زودتر به نتیجه برسد و در آینده‌ی نزدیک، ثبت شرکت در کشورهایی که نام بردید نیز به فهرست خدمات‌مان اضافه شود.

      1. سلام دوست عزیز. مجوز وزارت کار فقط برای موسساتی نیاز است که ماهیت کارشان، اعزام نیروی کار از طریق اخذ جاب آفر در کشورهای دیگر است. لیست این نوع موسسات که با نام موسسات کاریابی بین‌المللی شناخته می‌شوند را می‌توانید در وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاهده کنید.

  2. سلام وقت به خیر به نظرتون یک دختر ۱۷ساله سال اخر مدرسه مهاجرتش به کانادا کار درستیه برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی؟یا بهتره اول پزشکی در ایران قبول بشه و بعد اپلای کنه؟و این که کسی که تنها مهاجرت میکنه و زیر سن قانونی هستش وقتی میرسه به کانادا شرایطش چجوریه؟

    1. سلام و روزتون به‌خیر
      در حالت کلی،‌ اگه سال آخر مدرسه رو در کانادا باشید و دیپلم کانادایی بگیرید، شانس‌تون برای قبولی دانشگاه، و بعدها برای اخذ اقامت دائم بیشتر خواهد شد.
      در مورد سوال دوم‌تون، الزاماً باید یکی از والدین همراه شما باشند، و اگر نیستند، خود والدین باید یک نفر را که مقیم دائم یا شهروند کانادا است، به عنوان سرپرست قانونی شما معرفی کنند.

  3. سلام خسته نباشین
    خیلی ممنون از اطلاعاتی که در اختیار دوست داران این زمینه میزارین
    می خواستم بدونم هزینه های موسسه برای انجام کار مهاجرت چقدر هست؟؟؟
    و چقدر هزینه دریافت میکنید؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز. سپاس از شما. هزینه، بستگی کامل به پلن مهاجرتی شما داره و این پلن، بر مبنای شرایطی مثل سن، تحصیلات، سابقه کار،… مشخص می‌شه. لطفا فرم ارزیابی را از این لینک پر کنید تا همکاران‌مان بعد از مطالعه و بررسی شرایط شما، خدمت‌تان تماس بگیرند و هزینه‌ها رو خدمت‌تون اعلام کنند.

  4. سلام خسته نباشید همسرم ۳۹ سالشه وکارش تاسیسات هستش یعنی عایق .ورقکاری کانال ولوله میخوایم مهاجرت کنیم میخواستم بدونم میتونین در این زمینه کمکمون کنین برای تحصیل بچه هامون هم میخوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *